Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Nieuwe maatregelen en sancties, deels vanaf 1 september 2019, in het decreet van 15 februari 2019. Ook dit temporeel recht wordt grondig toegelicht. De 11 bepalingen van het aanvullend decreet van 24 september 2019 werden in de tekst verwerkt.Sinds de zesde staatshervorming van 2014 is het Vlaamse Parlement bevoegd voor de aanpassing van grote delen van de Jeugdbeschermingswet van 8 april 1965. Na jaren discussies over modellen van jeugdbeschermingsrecht, herstelrecht en jeugdsanctierecht kwam het decreet van 15 februari 2019 betreffende het jeugddelinquentierecht tot stand (BS 26 april 2019).https://intersentia.com/en/het-jeugddelinquentierecht-in-vlaanderen.html
Jeugdrecht --- Jeugdbescherming --- België --- Jeugdcriminaliteit --- Vlaanderen --- Herstelrecht --- Jeugdsanctierecht --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- KJK 1269 Social Legislation --- Belgium --- Flanders --- legislation and jurisprudence --- Young Adult --- Délinquance juvénile --- Belgique --- Juvenile delinquency
Choose an application
De structuren van de orthopedagogische zorg en ondersteuningvoor kinderen en jongeren in kwetsbare leefsituaties in Vlaanderenzijn ingrijpend veranderd. De Integrale Jeugdhulp hertekendede toegang tot en organisatie van het hulpverleningslandschapvoor minderjarigen, maar ook de afzonderlijke sectoren ondergingeneen aantal grondige wijzigingen. De sector Jongerenwelzijn,die tussenkomt in situaties van verontrusting, evolueerdenaar een meer vraaggerichte en modulair georganiseerde jeugdhulp.Het M-decreet zorgde voor een ommekeer in het onderwijsaan kinderen en jongeren met specifieke leerbehoeften, waardoorredelijke aanpassingen en inclusie voortaan de norm zijn. Debegeleiding en ondersteuning van personen met een beperkingvertrekt sinds kort vanuit de inschaling van ondersteuningsbehoeftenen persoonsvolgende financiering. Binnen de geestelijkegezondheidszorg werden de Vlaamse bevoegdheden aanzienlijkuitgebreid en staan de-institutionalisering en vermaatschappelijkingvan de zorg centraal. De erkenning van het statuut van?klinisch orthopedagoog? als gezondheidsberoep opent tenslotteheel wat perspectieven voor (toekomstige) orthopedagogen eneen meer kwaliteitsvolle geestelijke gezondheidszorg.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135268
Orthopedagogie --- bijzondere jeugdzorg. --- mentaal gehandicapten. --- orthopedagogiek --- 376. --- Orthopedagogics --- geestelijke gezondheidszorg --- jeugdbescherming --- jeugdzorg --- personen met een beperking --- Flanders --- Orthopedagogiek --- Vlaanderen --- bijzondere jeugdzorg --- mentaal gehandicapten --- 376 --- Opvoeding en onderwijs --- Residentiële jeugdzorg --- Preventie --- Hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusief onderwijs --- Kinderopvang --- Ondersteuning --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Integrale jeugdhulp --- Jeugdbescherming --- Beleid --- Leerstoornissen --- M-decreet --- Gelijke onderwijskansen --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- PXL-Social Work 2020 --- orthopedagogie --- jeugdhulpverlening --- wettelijk kader --- graduaat orthopedagogie --- Young Adult --- Education, Special --- Belgium --- Psychology, Educational --- Psychotherapy --- WM 100 Psychiatry -- General works --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Leerstoornis --- Analyse --- Evaluatie --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie
Choose an application
Deze publicatie gaat over tien jaar JeugdzorgPlus: 2008-2017. Over jongeren met zeer complexe gedragsproblemen die zich aan hulp onttrekken of daaraan onttrokken worden. En over de manier waarop zij het beste geholpen kunnen worden. De jongeren om wie het gaat, zijn vaak geen ?lieverdjes?; ze worstelen met veel negatieve invloeden uit hun omgeving. Daarom kunnen vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn als onderdeel van de behandeling, maar alleen als er gevaar is en er geen alternatieven zijn.JeugdzorgPlus staat niet op zichzelf. Effectieve zorg gaat namelijk niet alleen over residentiële behandeling, maar ook over de periode daarvoor en daarna. Besluiten over deze jongeren en over JeugdzorgPlus mogen niet lichtzinnig worden genomen. Hulp aan hen is topsport. Kennis over deze jongeren is daarom belangrijk voor iedereen die met hen te maken heeft: van jeugd-/wijkteams, jeugdbeschermers en pedagogisch medewerkers tot studenten, gemeentelijk beslissers en kinderrechters.Vanuit persoonlijke betrokkenheid en ervaring met deze jongeren is de oproep van de auteurs: deel kennis met elkaar en maak er samen meer van.Bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044135749
jeugdzorg --- Jeugdhulpverlening --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 362.7 --- residentiële hulp --- gedragsstoornissen --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugdbescherming --- Social policy and particular groups --- PXL-Healthcare 2019 --- jeugdcultuur --- jongerenproblematiek --- interventies --- Young Adult --- Belgium --- Health Care --- Social Behavior --- prevention and control --- Social intégration --- HM 711 Groups and organizations -- General works --- Gedragsproblemen --- Jeugdzorg --- Bijzondere jeugdzorg --- groepswerk --- 374.33 --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
26.687 minderjarigen zitten in de bijzondere jeugdzorg, 3.736 jongeren staan op een wachtlijst, 5.600 verschillende hulpmodules werden geïnventariseerd& Cijfers, getuigenissen, wetenschappelijke duiding, de ervaringen en kennis vanuit het werkveld en de sectoren in de ad hoc commissie Jeugdzorg van het Vlaams Parlement reveleren dat verandering nodig is. De gelijkenis met de analyse die meer dan tien jaar geleden plaatsvond in een gelijkaardige commissie is pijnlijk. Indien er nu niets gebeurt, zullen we binnen tien jaar van een maatschappelijk drama spreken. Zo er nu al geen sprake van is. Dat betekent niet dat opnieuw moet worden begonnen. Het betekent wel dat er glasheldere keuzes moeten worden gemaakt. Alle geledingen en betrokkenen uit het werkveld getuigen van een niet aflatend engagement, van een weerbaarheid en van een dynamiek. Er is voldoende kennis aanwezig voor een doordachte analyse en om een frisse en vernieuwende invalshoek op deze sector te hebben. Daarom is dit boek samengesteld. Met zaken die aan het denken zetten. Met bijdragen die stuk voor stuk bovenstaande illustreren en staven. Met tien klemtonen die samenvatten wat er moet gebeuren om de jeugdhulp, de jeugdzorg en het jongerenwelzijn op goede sporen te zetten
Jongeren --- Sociale agogiek --- Sociale welzijnszorg --- Vlaanderen. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- gezinszorg --- kinderrechten --- pleegzorg --- jeugdzorg --- Human rights --- Social policy and particular groups --- HV 715 Protection, assistance and relief -- Children -- General special --- Child --- Child Welfare --- Child Care --- Vlaanderen --- Child welfare --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- #SBIB:316.8H12 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- #SBIB:316.8H22 --- 663.1 Jeugdbeleid --- jeugdhulpverlening --- jongerenwelzijn --- Jeugdhulpverlening --- opvoedingsondersteuning --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- financiering --- Jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Pleegzorg (gastgezinnen, pleeggezin) --- 364.4 --- Opvoedingsondersteuning --- Pleegzorg --- Preventie --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- 362.7 --- 37.018 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Beleid --- Financiering --- Residentiële jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|